lørdag 1 juni

Hvem ordner hva

Gravferd, hvem ordner hva?

Hvem ordner de forskjellige ting etter dødsfallet?

Etter et dødsfall er det vanlig at de pårørende straks henvender seg til et begravelsesbyrå som er behjelpelig med de fleste praktiske spørsmål. Det er imidlertid ingen ting i veien for at man tar hånd om en eller flere av oppgavene selv, som kontakt med prest, stell av den døde, annonsering, transport osv. Noen ønsker å gjøre mest mulig selv i forberedelser til begravelsen. Andre vil overlate dette til et begravelsesbyrå. I dag vet vi at det kan bety mye for sorgarbeidet om de sørgende selv deltar aktivt også i de praktiske forberedelsene. Enkelte pårørende har hatt utbytte av å være mer med i prosessen, særlig når en har opplevd dødsfall i nær familie. Det er viktig å tenke over hva en vil at andre skal ordne, og hva en ønsker å gjøre selv.
Begravelse eller bisettelse skal finne sted senest 10 virkedager etter dødsfallet, dersom ikke spesielle omstendigheter gjør at kirkevergen kan gi utsettelse. Nærmere opplysninger kan fås ved henvendelse til kirkekontoret.

I Folldal er det utarbeidet en brosjyre med praktisk hjelp for dem som opplever dødsfall i nærmeste familie. Brosjyren kan du se her.